На початку вересня поточного року було прийнято постанову про дерегуляцію в портах країни, в межах якої передбачено низку кроків щодо спрощення процедур контролю. Через місяць можна підвести перші підсумки.
За словами В'ячеслава Вороного, заступника голови АМПУ, в індустрії контейнерних перевезень України спостерігаються значні зміни. Різко зменшився тиск контролюючих органів на судна, що прибувають. До того, як вступила в силу постанова про дерегуляцію, практично кожен прихід-відхід судна проходив під наглядом всіх контролюючих органів. Після вступу в силу постанови тільки санітарна служба відвідувала кожен четвертий прихід-відхід, інші контролюючі інстанції супроводжували лише 2-4% від загальної кількості суден.
Завданням першочергового плану є подальше впровадження Інформаційної системи портового співтовариства (ІСПС) у тих портах, в яких вона ще не працює. Система повинна спростити процес оформлення суден і максимально скоротити паперовий документообіг. Повне впровадження ІСПС у всіх українських портах буде здійснено до кінця 2015 року.
Нещодавно представники АМПУ також заявили про намір стандартизувати тарифи на використання причалів. В межах ініціативи планується сформувати єдиний економічно обгрунтований тариф для всіх без винятку підприємств, що користуються послугами порту. Нагадаємо, що раніше тарифи розрізнялися, і ця різниця була обумовлена фактом наявності або відсутності у підприємства довгострокових контрактів з портом. Природно, що ті підприємства, які мали контракти, отримували нижчі тарифи, у той час як інші обслуговувалися за вищими цінами. Останнім могли і зовсім відмовити в доступі до причалів із не завжди об'єктивних причин.
Ініціативі зраділи не всі. Стивідори побоюються, що дерегуляція стане ще одним важелем тиску на їх бізнес. За словами представника однієї з найбільших компаній в індустрії, той факт, що тарифи розробляються без участі громадськості, викликає занепокоєння.