Простий, але такий потрібний

Роль транспортних контейнерів у світовій торгівлі

Сьогодні приблизно 90% товарів перевозяться морем, причому 60% з них, включно з імпортованимифруктами, гаджетами і побутовою технікою, розміщуються у великих сталевих контейнерах. Решта – це переважно товари на зразок масла або зерна, які перевозяться насипом або в цистернах. В цілому сума товарів, які проводять певний час у транспортному контейнері, становить близько 14 трильйонів доларів США.

Без стандартизованого контейнера глобальний ланцюжок поставок, від якого залежить сучасне суспільство, просто не існував би.

Брак контейнерів останнім часом веде до зростання витрат на міжнародні перевезення та збоїв уланцюжках поставок по всьому світу. У такій обстановці важливість простих, але таких необхідних для світової торгівлі вантажних контейнерів, як ніколи очевидна.

Торгівля до появи контейнерів

На зорі міжнародної торгівлі для перевезення товарів на великі відстані використовувалися ящики, мішки і бочки. У 17 столітті до н.е. фінікійці в мішках переправляли в Аравію дерево, тканини і скло – усе це доставлялося на верблюдах.

А сотні років потому греки стали використовувати амфори для перевезення вина, оливкової олії і зерна на трієрах, що курсували по Середземному і сусідніх морях в інші порти регіону.

Торгівля розвивалася, але процес завантаження і розвантаження під час зміни способу транспортування залишався дуже трудомістким, тривалим і дорогим, і почасти тому, що в перевезеннях використовувалася тара всіх форм і розмірів.

Наприклад, контейнери з корабля, які потрібно було перевантажити на залізничний транспорт, часто доводилося відкривати, а вантажі з них – переупаковувати в товарний вагон.

Через те, що тара мала різні розміри і форму, простір на кораблі не використовувалося максимально ефективно. Крім того, були проблеми з балансуванням судна.

Малком Маклін і його революційна ідея

Стандартизовані контейнери спершу з'явилися в США. У середині ХХ століття, у часи Другої світової війни, американські військові використовували їх для того, щоб зробити дешевшим і зручнішим транспортування знарядь, бомб та інших предметів на лінію фронту.

У 1950-х роках американському підприємцю Малкому Макліну спало на думку, що, стандартизувавши контейнери, використовувані у світовій торгівлі, можна часково механізувати завантаження та розвантаження суден і поїздів. Товари могли б залишатися в одному контейнері з моменту, коли їх відвантажують на виробництві, до того, як вони дістануться кінцевого пункту призначення. Витрати вантажовласників були б значно знижені.

У 1956 році Маклін створив стандартний вантажний контейнер. Його довжина становила 33 фути, а ширина і висота – по 8. Незабаром довжина була збільшена до 35.

Нова система кардинально знизила вартість вантажно-розвантажувальних робіт. У 1956 році ручне завантаження судна коштувало 5,86 доларів за тонну. З появою стандартизованих контейнерів ціна впала до 16 центів за тонну. Контейнери також несли захисну функцію – всередині сталевих стінок вантажі стали набагато менш вразливими.

США використовували нововведення під час чергової війни. У В'єтнамі солдати навіть експлуатували контейнери як укриття.

Сьогодні стандартні розміри контейнера становлять 20 футів в довжину, 8 футів в ширину і 9 футів у висоту – така тара стала називатися «20-футовою контейнерною одиницею» або TEU. Взагалі існує кілька стандартних розмірів: довжина контейнера може складати і 40, і 45 футів, а висота може бути збільшена на фут. Незмінним параметром завжди залишається ширина.

Однією з ключових переваг стандартних контейнерів є те, що тепер усі вони, ніби блоки Lego, акуратно поєднуються один з одним, практично не залишаючи між собою вільних місць. Це важливо з точки зору ефективності використання вантажного простору.

Поява стандартних вантажних контейнерів – один із чинників, який зробив можливою глобалізацію. Кількість вантажів, що перевозяться в контейнерах, збільшилася з 102 мільйонів метричних тонн у 1980 році до приблизно 1,83 мільярда метричних тонн в 2017. Значна частина контейнерних перевезень проходить через Тихий океан або між Європою і Азією.

Кораблі стають величезними

Стандартизація розмірів контейнерів також призвела до збільшення розмірів суден. Адже чим більше контейнерів розміщено на кораблі, тим більше судноплавна компанія може заробити на кожному рейсі.

Тільки за останні 20 років середній розмір контейнеровоза збільшився вдвічі. Найбільші сучасні судна перевозять 24 000 контейнерів – це вантажопідйомність, еквівалентна тому, скільки може вмістити вантажний потяг довжиною 70 кілометрів.

Судно Ever Given, яке майже на тиждень заблокувало рух через Суецький канал в березні 2021 року, має місткість 20000 контейнерів.

Ціна успіху 

Однак, як продемонстрував інцидент з Ever Given, збільшення розмірів кораблів має свою ціну.

Коли контейнеровоз проходив по каналу, сильні пориви вітру зсунули його на берег, і 200 000-тонний корабель сів на мілину.

Через Суецький канал проходить близько 12% світових морських вантажних рейсів. У якийсь момент під час блокування щонайменше 369 суден застрягли в очікуванні проходу по обидва боки від каналу, фінансові втрати становили близько 9,6 мільярда доларів на день. Це еквівалентно 400 мільйонам доларів на годину або 6,7 мільйонам доларів на хвилину.

Суднобудівні компанії продовжують працювати над більшими контейнеровозами, і тенденція навряд чи зміниться найближчим часом. Деякі експерти прогнозують, що до 2030 року в морі курсуватимуть кораблі у два рази більші за Ever Given.

А разом з кораблями буде рости й попит на транспортні контейнери.

Надіслати запит
* * * * * * *

Ваша заявка відправлена!


Дякуємо, що звернулися в «Гуд Логістік»!

Наш менеджер сконтактує з Вами найближчим часом і надасть інформацію згідно із запитом.

Якщо з Вами не зв'язалися упродовж дня, будь ласка, зателефонуйте нам за номером 0800300577.