Спотові ставки на початку другого півріччя значно зросли порівняно з аналогічним періодом минулого року.
Більшість експертів-аналітиків в області морських перевезень заявляли, що спотові ставки в другому півріччі 2021 знизяться. Що ж, цей час настав, але ставки не просто не падають, а продовжують рости. Морські лінії отримують безпрецедентний прибуток.
На початку липня британська консалтингова компанія Drewry спрогнозувала, що сукупний прибуток контейнерних судноплавних компаній до вирахування податків в цьому році складе 80 мільярдів доларів. У Drewry додали, що не здивуються, якщо цей показник виросте до 100 мільярдів – разом із фрахтовими ставками.
Досі тенденція була протилежною. Наприклад, у 2018 році McKinsey & Company випустила звіт, в якому повідомлялося, що за останні 20 років морські лінії втратили понад 100 мільярдів доларів акціонерної вартості.
Ларс Дженсен, генеральний директор консалтингової компанії Vespucci Maritime, прокоментував ситуацію для видання FreightWaves так: «По суті за один рік галузь компенсує 20-річні збитки».
Морські перевізники підвищують загальний тариф (GRI) кожні два тижні. На початку цього місяця спотові ставки на фрахт будь-якого роду за напрямком Азія-Східне узбережжя США підскочили на 1000 доларів за FEU. GRI досяг 8100 доларів за FEU, це стало новим рекордом.
Щотижнева оцінка Drewry для напрямку Шанхай-Лос-Анджелес виросла на 7% минулого тижня – до 9 165 доларів за FEU, а ставка Шанхай-Нью-Йорк – на 5%, до 11719 доларів за FEU.
Дані Freightos Baltic Daily Index демонструють, наскільки високими є спотові ставки на початку другої половини 2021 порівняно з тим же періодом 2020 року, коли тарифи і так уже значно зросли. Наприклад, ставки на морські перевезення з Азії на Східне узбережжя США наразі в 1,9 разу вище, ніж у кінці минулого року, і в 3,9 разу вище, ніж в кінці 2019. А зараз навіть не пік сезону!
Більшість експертів припускала, що після китайського Нового року ставки на морські перевезення знизяться. Але пройшло півроку, а вони й досі ростуть.
Зараз спад скоріше викликав би здивування. Попит на перевезення, який ми спостерігаємо нині, безпрецедентний, а піковий сезон ще навіть не настав. Рітейлери в Європі і США роблять ранні замовлення, щоб встигнути до Різдва.
Аналітики з Xeneta вважають, що в 2022 році попит також перевищить пропозицію, і це, звичайно, не дуже хороші новини для вантажовласників.
Drewry прогнозує, що операційний прибуток у секторі контейнерних перевезень впаде трохи більше ніж на третину в наступному році, однак усе ж буде демонструвати «вражаючі показники за історичними мірками».
Існує ймовірність, що ближче до 2023 світовий флот поповниться новими контейнеровозами, попит і пропозиція стануть більш збалансованими, а ставки зменшаться. Але раніше цього моменту очікувати зниження тарифів не варто.