У XXI столітті практично будь-який товар, який ми бачимо на прилавках магазинів, доставляється з місць виробництва шляхом контейнерних перевезень. Металеві контейнери можна вважати вінцем стандартизації в галузі перевезень. Завдяки контейнерам спростилися вантажно-розвантажувальні роботи в портах. І сьогодні найбільш популярний формат доставки вантажів святкує свій ювілей.
Рівно 60 років тому в цей день, 26 квітня, 58 металевих 35-футових контейнерів були вперше використані для перевезення вантажу з Ньюарка в Х'юстон. Цей момент прийнято вважати точкою відліку історії контейнерних перевезень.
За допомогою контейнерів щорічно перевозять сотні мільйонів тонн різноманітних вантажів. Більшість людей хоча б один раз у житті бачили контейнери для перевезення, але мало хто знає їхню історію.
Перед вами фотографія Малкольма Макліна, людини, яку можна назвати родоначальником галузі. У сфері морських перевезень Маклін зіграв приблизно таку ж роль, як Стів Джобс у галузі виробництва телефонів.
Цікава думка з'явилася у Макліна в далекому 1937 році, коли він чекав на розвантаження в порту Хобокен. Тоді йому здалася правильною ідея про завантаження на корабель не окремих вантажів, а всього автомобільного причепа. Пізніше він зрозумів, що ефективніше буде використовувати тільки металевий каркас, а колеса і все інше залишати на березі. Ідея не була реалізована негайно, для створення робочої концепції знадобилося цілих 19 років.
Варто відзначити, що залізні ящики використовувалися для перевезень і раніше. Наприклад, в Англії таку конструкцію задіяли вже в кінці XVIII століття для залізничних перевезень, а в США невеликі залізні контейнери також використовувалися для постачання солдатів у часи Другої світової війни. І все ж батьком контейнерних перевезень вважають Макліна, оскільки саме він організував перше перевезення партії контейнерних вантажів. Він також змоделював прототип сучасного контейнера для перевезень, запустив першу в світі постійну контейнерну лінію, що охопила все Східне узбережжя США.
Причина успіху Макліна полягає не стільки в революційності ідеї, скільки в комплексності підходу. Він не лише спроектував контейнер і судно-контейнеровоз, а й розробив комплексну модель контейнерних перевезень.
Проблема неузгодженості вагових обмежень і зборів для автомобільних перевезень в різних штатах наштовхнула Макліна на думку, що набагато вигідніше буде перевозити вантажі морем. Що стосується фінансової складової, на той момент Маклін вже мав необхідні ресурси.
Компанія Макліна була 5-ою в США за величиною автопарку і приносила непоганий прибуток. За ці кошти Маклін придбав судноплавну компанію Pan-Atlantic Steamship, вона обійшлася йому в 7 млн доларів. Трохи пізніше Маклін перейменував Pan-Atlantic в SeaLand і розпочав роботи з переобладнання старого нафтоналивного танкера Ideal X у контейнеровоз. 26 квітня 1956 року Ideal Х відправився у свій перший рейс із 58 контейнерами на борту.
На цьому випробування не завершилися, адже Макліну довелося ще довго ламати списи об щити портових адміністрацій, щоб ті переобладнали частину терміналів для контейнерних майданчиків. Зате не було проблем з клієнтами: шляхом перевезення вантажу в контейнері можна було зекономити цілих 7 днів на вантажно-розвантажувальних роботах, а вартість обробки тонни вантажу знижувалася з 6 доларів до 16 центів!
Незважаючи на численні переваги, контейнерні перевезення розвивалися повільними темпами. Але тут Макліну допомогла війна у В'єтнамі. Справа в тому, що на початку війни поставки вантажів і продовольства були дуже погано організовані, а вантажі найчастіше прибували навалом, що ускладнювало їх обробку. Макліну вдалося укласти контракт на тестове перевезення 226 контейнерів з вибухівкою. У результаті тривалість перевезення скоротилася в 5 разів, а ефективність трудовитрат зросла в 6!
SeaLand уклала з Управлінням військово-морського транспорту США контракт на щомісячне перевезення 1200 контейнерів, а перевезення порожніх контейнерів у зворотному напрямку дало початок 5 новим контейнерним лініям. Всього за 15 років SeaLand перетворилася на провідну судноплавну компанію і мала у своєму розпорядженні:
60 років потому в контейнерах різних типів перевозять практично будь-які види вантажів: від наливних і хімічних до товарів широкого вжитку. Галузь «обросла» новими стандартами і обмеженнями, але дещо залишається незмінним – висока швидкість обробки, низькі ціни і безпека вантажів.
Ми в Good Logistics робимо все можливе, щоб досвід перевезень із нами був тільки позитивним. Хочемо подякувати нашим клієнтам за співпрацю і висловити надію, що наступний ювілей контейнерних перевезень ми теж зустрінемо разом!