Минулий рік став для України рекордним – країна експортувала 35 млн тонн зернових. Цього року завдяки лібералізації міжнародної торгівлі з країнами ЄС і налагодженню торгових зв'язків з державами Близького Сходу перспективи видаються ще більш значними. Але чи вдасться аграріям побити торішній рекорд?
Зараз навряд чи можна з упевненістю стверджувати, що в поточному році обсяги експорту зерна перевершать торішні. Однак статистика обнадіює: на даний момент, за два місяці до кінця фінансового року, обсяги експорту зернових досягли 89% від торішнього рекорду.
У Міністерстві аграрної політики України дають позитивний прогноз: якщо тенденція збережеться і обсяги закупівель не будуть падати, у 2016-му ми зафіксуємо новий рекорд. Втім, значного відриву від торішніх показників очікувати не варто. У Мінагрополітики припускають, що в 2015-2016 фінансовому році вдасться експортувати 36 млн тонн.
Великим успіхом для аграріїв стало підвищення прибутковості до 4,1 млрд доларів. Це найвищий показник чистого прибутку, який був зареєстрований в галузі за останнє десятиліття. Завдяки нарощуванню експорту зернових також вдалося збільшити сальдо зовнішньої торгівлі продукцією АПК. За підсумками минулого року цей показник склав 11 млрд доларів.
Безсумнівно, багато можливостей ще не використані, багато ринків збуту ще не охоплені продукцією українського АПК. Україна працює над розширенням географії збуту, економічна частина угоди з ЄС, як уже зазначалося, теж дає свої плоди. Дещо в спільну справу вкладаємо і ми, Good Logistics, у межах свого дочірнього проекту з пошуку ринків збуту для українського бізнесу в країнах Близького Сходу і Південної Африки.
Нагадаємо, що планку в 30 мільйонів тонн експорту зернових Україна подолала в 2013/2014 роках. У минулому році цей показник становив 35 мільйонів. Цілком можливо, що до 2020 країні вдасться досягти показника в 40 мільйонів тонн.
Ряд факторів може загальмувати нарощування обсягів експорту зерна, і багато з них пов'язані з глобальними проблемами української економіки, законодавства і логістики.
Актуальними залишаються проблеми створення сучасних зерноперевалювальних комплексів, модернізації портових терміналів, розробки програм зі стимулювання АПК та розвитку залізничної галузі. За допомогою залізничних перевезень у порти відправки доставляється левова частка зернових для експорту.