Як і в будь-якій галузі, у сфері міжнародних перевезень є своя термінологія, яка використовується в діловому спілкуванні, під час складання контрактів, визначення умов поставок та інших важливих процесів.
Будь-який учасник логістичного процесу повинен розуміти, що означає той чи інший термін. Звичайно, запам'ятати значення всіх абревіатур нелегко. Ми створили цю коротку довідку, щоб ви могли повернутися до неї, якщо вам не вдасться згадати значення якогось із найбільш важливих термінів з області міжнародних перевезень.
Ці терміни допомагають уникнути непорозумінь і мінімізувати помилки в ланцюжку поставок.
Під час складання зовнішньоекономічного контракту відправник і одержувач визначають умови поставки. При цьому важливо, щоб обидві сторони, а також всі інші учасники перевезення, говорили однією мовою, щоб не виникало непорозумінь і плутанини. Для цього і були розроблені міжнародні правила Інкотермс – це скорочення від словосполучення «Міжнародні торгові терміни» (International Commercial Terms). Вони являють собою зведення підготовлених Міжнародною торговою палатою правил, які визначають ступінь відповідальності відправника і одержувача товару під час перевезення.
Уявіть, що ваш товар був завантажений на контейнеровоз і тепер знаходиться на шляху до місця призначення. Якщо раптом з якоїсь причини вам знадобилося змінити пункт призначення – не панікуйте. Ви повинні пам'ятати, що маєте можливість попросити про COD (Change of destination) – тобто зміну місця призначення. Це запит, що надсилається представникам морської лінії, в якому йдеться про те, що контейнер потрібно вивантажити в пункті призначення, відмінному від того, що прописаний в коносаменті.
CYCY – скорочений варіант поняття « з контейнерного складу на контейнерний склад » (Container Yard To Container Yard). Контейнерний склад – це портова споруда, де контейнери зберігаються до завантаження на судно або після вивантаження з нього. Термін CYCY означає, що відповідальність переходить до перевізника на контейнерному майданчику в порту завантаження і закінчується в порту розвантаження.
Демередж – це плата, яку стягують контейнерні лінії за те, що ви вчасно не забрали свої контейнери з порту. Після того, як контейнери вивантажуються з судна, вам дається якийсь час на зберігання в порту безкоштовно. Ви повинні забрати свої контейнери до закінчення цього безкоштовного періоду. В іншому разі з вас стягується плата за ту кількість днів, упродовж яких ваші контейнери залишалися в порту.
Цей термін означає, що ваш контейнер не завантажений на судно. Така ситуація може скластися через проблеми на митниці, перебронювання або відсутність судна. Перевізник зазвичай розміщує контейнер на наступному рейсі.
Detention (DT) – це плата за понаднормове використання морського контейнера після вивезення його з порту. Нараховується до моменту повернення порожнього контейнера в порт.
Коли ваші контейнери вивантажуються з корабля, вони переміщуються на контейнерний склад. Порт надає безкоштовний період зберігання (не плутати з безкоштовним періодом демереджу, що надається контейнерними лініями). Упродовж цього періоду ви повинні пройти митне оформлення і перевезти свій товар на склад або в інший кінцевий пункт призначення. Брак місця в порту може вплинути на продуктивність, тому, якщо ви не вивезете свій вантаж вчасно, порт може зажадати від вас плату за зберігання.
FCL (Full Container Load) – це повне завантаження контейнера. FCL передбачає заповнення контейнера товаром одного відправника. Такий спосіб не дуже підходить для перевезення невеликих партій товару, але частіше за все застосовується для доставки автомобілів.
LCL (Less than Container Load) – це неповне завантаження контейнера, відправка у складі збірного вантажу. Даний спосіб перевезення дозволяє об'єднати свою невелику товарну партію з вантажами інших відправників в одному контейнері, щоб не платити за перевезення FCL у тому разі, якщо вантаж недостатньо об'ємний, щоб заповнити весь контейнер.
Коносамент є юридичним документом, на підставі якого здійснюється перевезення. Він містить відомості про перевезений товар, пункти відправлення та призначення, одержувача і відправника. Документ також являє собою угоду між залученими до перевезення сторонами.
Stuffing – це процес завантаження контейнера, а stripping – це процес вивантаження контейнера після того, як він прибуває в порт.