З 1998 року монополістом з надання лоцманських послуг та координації судноплавства в Україні була державна компанія «Дельта-Лоцман». Вона є ключовим гравцем, який регулює рух суден в різних портах України. Компанія виконує також функцію підготовки кадрів, навчаючи нових лоцманів. Але незабаром ситуація може змінитися.
Зміни пов'язані перш за все з анексією Криму. Оскільки Україна тепер не керує 5 чорноморськими портами, які знаходяться на анексованій території, з-під контролю АМПУ вийшли і служби, що надавали лоцманські послуги. Усе майно портів і флот компанії тепер знаходиться в розпорядженні Росії.
Крім того, минулого року компанія зіткнулася з репутаційні втратами, пов'язаними з корупційними скандалами, завищеними ставками на послуги і невиправдано великими зборами. Останнім часом українські стивідори і міністерство виступають за те, щоб демонополізувати лоцманську сферу.
Нині тарифи на лоцманські послуги в Україні встановлює Мінінфраструктури, і це унеможливлює реальну конкуренцію на ринку.
Міністр інфраструктури України Володимир Омелян вважає, що монополія «Дельта-Лоцман» &Ndash; це неправильно. Якщо уряд зменшує портові збори і тарифи, те ж саме він зобов'язаний робити із лоцманськими послугами.
У Міністерстві інфраструктури вже почали працювати над зміною нормативно-законодавчої бази для подальшого реформування галузі. Зокрема, необхідно прийняти законопроекти про сертифікацію приватних лоцманів.
На відміну від міністерства інфраструктури, АМПУ і «Дельта-Лоцман» виступають проти демонополізації ринку лоцманських послуг. Керівник АМПУ Райвіс Вецкаганс вважає, що українська портова галузь багато в чому повинна орієнтуватися на європейську практику. А в багатьох європейських країнах діють єдині лоцманські служби.
Керівник АМПУ заявляє, що на ринку лоцманських послуг не повинно бути конкуренції. За його словами, в подальшому це може призвести до зниження якості послуг. Але реальний мотив швидше полягає в тому, що АМПУ не бажає втрачати свої доходи.
Демонополізація галузі позитивним чином вплине на ринок, і ось чому: