14 січня в Баку відбулося підписання договору про співпрацю між залізничними компаніями Казахстану, Азербайджану, Грузії та України. У документі зафіксовані тарифи на перевезення контейнерів в обхід території РФ через Каспій, Кавказ і Чорне море. Новий проект отримує можливість на реалізацію у зв’язку з останніми політичними змінами у відносинах між Росією та Україною. Є підстави вважати, що даний транспортний коридор стане одним з перспективних напрямів залізничних перевезень для українського бізнесу.
Українська сторона була однією з головних ініціаторів створення даного транспортно-тарифного коридору. «Укрзалізниця» надає знижку до 60% на контейнерні перевезення від порту Іллічівськ до кордонів ЄС. Така знижка надається виключно на перевезення транзитного вантажу. Для максимального використання потужностей нового маршруту необхідно, щоб подібні знижки надали й інші його учасники.
Україна не є учасником Транскаспійського міжнародного транспортного маршруту (проект шляху поставок товарів ЄС – Китай), а виступає окремою стороною, яка бажає підключиться до його використання. На сьогоднішній день маршрут з Китаю до порту Батумі (Грузія) вже функціонує на регулярній основі. Учасники проекту маршруту через Туреччину намітили плани нарощування обсягів перевезення до 300 тис. контейнерів на рік до 2020 року.
Заступник міністра інфраструктури України, Володимир Омелян, розповів, що головною причиною відсутності в маршруті української гілки є затягування формування тарифних умов. Також стало відомо, що українське відомство провело переговори з угорськими, німецькими, австрійськими та словацькими партнерами зі створення єдиного транзитного маршруту доставки.
За даними «Укрзалізниці» рух товарів з Китаю через Каспійське і Чорне море на сьогодні займає 11 діб. Для порівняння, маршрут через Транссибірську магістраль – тільки 9 діб. Вартість перевезення контейнера північним шляхом становить – 4 110 доларів. Вже запрацював шлях через Туреччину, яким можна перевезти вантаж за 11 днів, а його вартість затверджена на рівні 4 тис. доларів. Для додання «українському напрямку» більшого числа конкурентних переваг «Укрзалізниці» належить ще попрацювати над оптимізацією тарифів і збільшенням середньої швидкості руху контейнерних поїздів з заявлених 550 км до 1500 км на добу.
Підписаний у Баку документ залишає відкритим питання про надання всіма країнами-учасниками знижок на рух транзитних контейнерних поїздів по даному напрямку. Для того щоб даний напрямок почав переманювати частину транзиту з інших напрямків необхідно забезпечити загальний тариф на рівні 3600 доларів. Однак тепер, коли процес доставки вантажів у Казахстан по території РФ ускладнено настільки, створення подібних ланцюжків залізничного сполучення – сверхпріорітетная задача.