Восени 2013 року КНР озвучила стратегію свого економічного розвитку. Одним із найбільш перспективних міжнародних проектів Китаю є створення Нового Шовкового шляху. Головна мета проекту – налагодити співпрацю між країнами, через які проходить транспортний коридор Європа-Азія.
Цього року уряд Китаю повинен був представити план подальшого розвитку і розповісти про успіхи в реалізації проекту на міжнародному форумі «Один пояс, один шлях», який відбувся 14-15 травня в Пекіні.
Форум у Пекіні зібрав представників 29 держав-учасників проекту «Один пояс, один шлях», зокрема глав країн Азії, Африки і Латинської Америки. Сі Цзіньпін пообіцяв вкласти в розвиток проекту 250 млрд юанів.
Гості форуму хотіли дізнатися про подальший розвиток проекту, але саміт породив більше запитань, ніж дав відповідей. Головне питання полягає в тому, що з моменту створення проекту «Один пояс, один шлях» пройшло вже майже 4 роки, а значних результатів у напрямку його реалізації досі немає. З доповіді Сі Цзіньпіна стало ясно лише те, що Китай не поспішає робити масштабні кроки. Така позиція не задовольнила багатьох іноземних представників і оглядачів, породивши ряд критичних статей і багато питань. Оглядачі в основному пишуть про те, що китайський уряд не може реалізувати обіцяні проекти і не дає конкретних відповідей на важливі питання.
Судячи з усього, уряд Китаю погодився з цією думкою. Щоб виправити ситуацію, китайське державне інформаційне агентство «Сіньхуа» розмістило на своєму інтернет-порталі невеличку статтю про реалізовані у межах проекту кроки. Проте, більшість з них не мають прямого відношення до «Нового Шовкового шляху», тож назвати їх складовими міжнародного проекту дуже складно.
Нинішня карта проекту обходить Україну стороною. Залізничний вантажопотік із Китаю в Європу не проходить по території України. Незначне місце займає наша країна й у маршруті авіаперевезень.
У січні 2016 року із Чорноморська в Китай запустили тестовий вантажний потяг по Транскаспійському маршруту. Експеримент пройшов вдало, Китаю продемонстрували непогану альтернативу для доставки вантажів через територію України. Та все ж китайський уряд не поспішає використовувати даний напрямок.
Головна перевага транскаспійського коридору, що проходить у тому числі через територію України, полягає в тому, що під час його проходження потрібно перетинати менше кордонів, ніж під час проходження маршруту, що пролягає через Центральну Азію. МІУ потрібно презентувати цю альтернативу китайським партнерам, розробивши комплексні проекти, в яких була б зацікавлена і китайська сторона.
Щоб налагодити співпрацю з китайськими партнерами, до Пекіну вирушила спеціальна українська делегація, яка з 11 травня проводить переговори з китайським урядом. Пекін зі свого боку заявив про намір розглянути Україну як потенційного учасника проекту «Нового Шовкового шляху» за умови економічної доцільності.