Ринок авіаперевезень настільки завантажений, що вантажовідправники починають стикатися із труднощами у пошуку літаків для перевезення своїх товарів. Система повітряної логістики виявилася перевантаженою через брак обладнання і робочої сили в аеропортах на фоні безперервного зростання попиту на авіаперевезення.
Попит на вантажні авіаперевезення перевищує пропозицію, для авіакомпаній ця тенденція означає хороший прибуток, вантажовідправників – високі ставки. Пропускна здатність швидко скорочується, відповідно підвищуються тарифи на вантажні авіаперевезення. У цьому році ринок досяг пікового рівня завантаженості за п'ять місяців до початку «високого сезону».
Попит на перевезення високий у всіх галузях: від обробної промисловості і фармацевтики до електронної комерції, виробництва електроніки і харчових продуктів.
Згідно з глобальним індексом ділової активності IHS Purchasing Managers 'Index, у березні світове виробництво досягло 10-річного максимуму в 55 пунктів (значення вище 50 сигналізують про зростання), а обсяг експортних замовлень виріс з 51 до 53,4 пункту вже в лютому.
Міжнародна асоціація повітряного транспорту прогнозує, що попит на вантажні авіаперевезення в 2021 році зросте на 13% у порівнянні з минулим роком і буде на 2,8% вище, ніж в 2019.
Головною проблемою в цій ситуації є обмежена кількість міжнародних пасажирських рейсів – цей сектор авіаперевезень усе ще не може відновитися в умовах пандемії.
До введення обмежень на далекоомагістральних маршрутах зазвичай використовувалися широкофюзеляжні пасажирські повітряні судна, які в сукупності перевозили понад 50% світових вантажів у своїх трюмах.
Однак, за даними IATA, попит на міжнародні пасажирські перевезення в березні був на 88% нижче докризового рівня. Незважаючи на те, що сьогодні в глобальних операціях задіяні близько 1100 вантажних літаків – приблизно на 240 більше, ніж на початку 2020 року, – цього недостатньо, щоб компенсувати 39%-ву втрату вантажопідйомності пасажирських літаків.
Високі коефіцієнти завантаження прямо вказують на брак пропускної спроможності для авіаперевезень. Згідно зі звітом CLIVE Data Services, літаки заповнені вантажем на 71%, що на 10 пунктів вище, ніж в 2019, і на 4 пункти вище, ніж у минулому році. Більшість аналітиків порівнюють показники цього року з 2019, оскільки на результатах 2020 відбилася коронакриза.
Обсяги вантажних авіаперевезень у квітні зросли на 1% порівняно з аналогічним періодом 2019 року і на 84% порівняно з аналогічним періодом 2020. У другій половині місяця зростання прискорилося, попит був уже на 6% вище, ніж у той же період два роки тому.
Хоча вантажообіг зараз майже такий самий, як у 2019 році, загальна пропускна здатність опустилася на 18%.
За словами директора CLIVE Data Services Найла ван де Воу, пропускна здатність може іще знизитися, тому що міжнародні авіакомпанії не планують цього року збільшувати свій парк, як це зазвичай робиться в напружений літній сезон.
IATA заявила, що березневий попит на авіаперевезення був рекордно високим з початку ведення спостережень у 1990 році.
Сектор вантажних авіаперевезень відновився від наслідків пандемії в січні цього року на тлі різкого збільшення обсягів поставок медичних товарів і товарів електронної комерції. У той же час пасажирський сектор залишається пригніченим, незважаючи на відновлення рейсів на великих внутрішніх ринках, таких як США і Китай.
Ринок вантажних авіаперевезень IATA вважає в цілому стабільним, однак певні збої і диспропорції в ланцюжках поставок все ж спостерігаються на основних торгових шляхах.
Попит на перевезення в США з Азії зараз на 44% вище порівняно з аналогічним періодом минулого року. Обсяги перевезень з Китаю в Європу в квітні були на 18% вище, ніж у 2019 році, а коефіцієнт завантаження літаків піднявся до 95%. На вихідні повітряні потоки вплинуло зростання китайського експорту на 32% у вартісному вираженні.
Пропускна здатність за напрямком Європа – Північна Америка впала на 10%. Через це, хоча обсяги вантажів впали на 4% порівняно з 2019, коефіцієнт завантаження складав 69%, що на 19% вище, ніж у позаминулому році.
Трансатлантичні вантажоперевезення особливо залежать від широкофюзеляжних літаків, які зазвичай використовуються у пасажирському секторі, тому що вантажні лінії, як правило, більше орієнтуються на операції в Азії.
Тарифи на перевезення неухильно ростуть, у багатьох областях попит перевищує пропозицію. Особливо помітна ця тенденція на ринках Китаю і Гонконгу. За деякими напрямками тарифи піднялися навіть вище, ніж навесні 2020 року, коли різко зросла потреба багатьох країн у ЗІЗ, а вантажні авіаперевезення в усьому світі скоротилися більш ніж на 40%.
До кінця квітня ставки на перевезення з Китаю/Гонконгу в США підскочили на 60% з кінця березня – до 8,56 доларів за кілограм, згідно з індексом TAC. Ціни зросли на 8% порівняно з минулим роком і на 153% у порівнянні з 2019.
Авіакомпанії користуються браком вантажних місць, змушуючи вантажовідправників переходити з базового обслуговування на пріоритетне.
Деякі вантажні оператори поглиблюють проблему обмеженої пропускної здатності на транстихоокеанському напрямку, відправляючи не повністю завантажені літаки з США до Китаю. Зазвичай літаки завантажуються по максимуму і роблять технічну зупинку в Анкориджі (Аляска) для дозаправки. Зараз же багато перевізників використовують тільки 40% своєї місткості, щоб здійснювати прямий і швидкий рейс без дозаправки з материка до Китаю.
Очікується, що найближчими тижнями тиск на ланцюжки поставок тільки посилиться.