Україна і Молдова планують відновити залізничну колію Березино-Басарабяська. Але ці масштабні плани можуть стати серйозною загрозою для подальшого розвитку вантажоперевезень на дунайських портах. Будівництво нової гілки може перенаправити весь вантажопотік України в бік Молдови і Румунії.

Кому стане вигідним будівництво нової залізничної гілки?

Сьогодні всі вантажі в напрямку з України в Румунію проходять через невизнану Придністровську Молдавську Республіку. У зв’язку з цим, транспортуючи свої вантажі цим шляхом, більшість перевізників стикаються з деякими незручностями, які підштовхують їх до пошуку альтернативи по доставці вантажів в цьому напрямку. Такий для Молдови може стати нова гілка для залізничних вантажних перевезень.

Допомогти Молдові в здійсненні цього проекту погодилася Україна. З одного боку, це дозволить нашій країні залучити додатковий вантажопотік на залізницю і дасть можливість відвантажувати зерно з Молдови в одеські порти. З іншого, такий проект може стати серйозною перешкодою для роботи дунайських портів України. Про всі деталі проекту розповів заступник директора з експлуатації ДП «Ізмаїльський морський торговельний порт» Юрій Власенко.

При розробці проекту по відновленню залізниці Березино-Басарабяська акцент був поставлений на тому, що через нову гілку буде проходити основний зерновий потік вантажів у напрямку Молдова-Одеса. Як стало відомо пізніше, проект може позбавити дунайські порти вантажопотоку, так як основна частина вантажів, які раніше проходили через нього в напрямку Румунії, підуть на нову залізницю.

Хто залишиться у виграші після відновлення залізниці?

Нова гілка Березино-Басарабяська стане вигідним транспортним шляхом для Румунії. Подібна ситуація вже була в історії: у 1970-х роках був задуманий проект будівництва каналу Чернаводе. Дунай з’єднали з портом Констанца, а після розпаду СРСР і РЕВ порти втратили більшу частину своїх вантажів. Сьогодні така ж ситуація з Румунією може повториться, але на цей раз перекрити вантажопотік Дунаю Україна хоче своїми ж руками.

За словами Юрія Власенка, будівництво залізної дороги – стратегічне питання для України. Якщо країна погодиться побудувати ділянку нової гілки, вона більше не зможе користуватися своїм виходом до Дунаю.

Як зміниться робота Ізмаїльського порту?

Як зазначив Юрій Власенко, Ізмаїльський порт сьогодні працює з трьома великими компаніями: ArcelorMittal Galati в Румунії, Voestalpine в Австрії і HBIS GROUP Serbia в Сербії. Румунському комбінату ArcelorMittal Galati вигідніше буде переправляти свій вантаж по новому залізничному шляху. Ця гілка дозволить доставляти вантажі прямо на румунський комбінат, знизить тариф на доставку сировини і скоротить час транспортування вантажів.

Зберегти вантажі, що йдуть на сербську та австрійські заводи, можна тільки за допомогою зміни ціни на доставку. Про це потрібно говорити не з самими комбінатами, а з постачальниками (власниками ЗРС). Вантажі, які доставляють на заводи, йдуть в умовах CIF. Іншими словами, комбінат-одержувач оплачує тільки за перевезений вантаж, а вартість його доставки входити в ціну отриманої сировини.

Сьогодні немає таких вантажів, які могли б компенсувати такий вантажопотік і в повному обсязі замінити його для Ізмаїльського порту. Більш того, побудувавши нову залізницю, Україна ризикує втратити і власні вантажі. Вони можуть піти на румунський порт Галац, причали якого дозволять приймати такі обсяги. Утримати український вантаж можна лише зниженням ставки на перевалку, але в цьому випадку порт буде працювати лише за собівартістю.

Щоб прийняти правильне рішення в цьому питанні, українська сторона повинна як слід все обдумати і зважити всі «за» і «проти» цього проекту. Найголовніша мета – зберегти можливість Україні залишитися форпостом на Дунаї.