Головна українська водна артерія Дніпро вже більше 200 років використовує свої транспортні потужності, але за цей період інфраструктура найбільшої української ріки застаріла, а обсяги її перевезень впали в десятки разів. Обговорити питання, що стосуються подальшого розвитку транспортного потенціалу Дніпра, зібралися експерти та учасники ринку на конференції «Дніпро в європейському фарватері». Зустріч відбулася 22 червня, а її організаторами виступили Міністерство інфраструктури за підтримки Посольства Королівства Нідерландів в Україні.

Дніпро має великий потенціал, який сьогодні не використовують на повну. Що заважає українській річці використовувати свої потужності і як можна виправити сьогоднішню ситуацію? Пропонуємо вашій увазі кілька тез конференції.

Як збільшити обсяги вантажоперевезень по Дніпру?

Українські річки мають величезний потенціал у сфері доставки вантажів, що дозволяє зробити водний транспорт країни більш конкурентним. По Дніпру сьогодні перевозять 5 млн тонн вантажів, але, при належному розвитку галузі, за наступні 15-20 років цей показник може вирости до 20-25 млн тонн.

Близько 95% вантажів сьогодні перевозять по нижній частині Дніпра. Якщо вантажопотік розподілити на верхню і середню частини – вдасться значно збільшити обсяги вантажоперевезень по найбільшій річці країни. Вирішенням цього питання сьогодні займається і уряд, і бізнес. Їх ключове завдання – днопоглиблення верхньої та середньої частин річки, так як глибина Дніпра в деяких місцях не відповідає вимогам і створює загрозу для судноплавства.

Крім цього, на Дніпрі необхідно відремонтувати буї та шлюзи, встановити 13 додаткових станцій для отримання даних про стан річки, підняти висоту двох мостів (в Кременчуці і Дніпрі) для проходу суден. Як фінансувати ці проекти? Представники Міністерства інфраструктури України запропонували два ефективних рішення: перше – направити гроші з Дорожнього фонду, друге – залучити на річку засоби, виручені Адміністрацією морських портів України в якості сплати канального збору.

Річки та морські порти

Україна має величезний потенціал у виробництві і міжнародному експорті зернових. Міжнародні організації бачать великий потенціал в транспортуванні таких вантажів до морських портів по річках, аналогічно як, наприклад, це відбувається в США і Аргентині.

Україна теж не стоїть осторонь такої практики. Зовсім нещодавно, компанія «Ніболун» опублікувала дані про те, що вона доставляє вантаж по річці на 1 долар дешевше, ніж залізницею. Якщо Україна зможе зробити доставку зерна по річці більш економічною, ніж іншими видами транспорту, це стане виграшним для українських фермерів і допоможе на повну використовувати річкові потужності України.

Потенціал порту Херсон

Фахівці нідерландської компанії Royal HaskoningDHV провели попередню оцінку роботи Херсонського морського порту, вивчили вантажопотік регіону і зробили висновок про те, що морський порт має всі перспективи для партнерства і розвитку. Сьогодні в порту перевалюється близько 1,7 млн ​​тонн вантажів, але до 2035 року ця цифра може зрости до 3, а то і 5 млн тонн за прогнозами фахівців. Херсонський порт також має вдале географічне розташування (знаходиться дуже близько до Чорного моря) і розвинену портову інфраструктуру.

Оцінивши всі ризики подальшого розвитку порту, найбільш проблематичним можна назвати соціальний. Якщо в Херсон прийде приватний інвестор, порту знадобитися набагато менше персоналу. Певні проблеми є і в законодавчій базі. Гальмує роботу, перш за все, відсутність закону про концесії.